restaurator
restauraties
procedures
kunsthandel
aankoop
contact
contact
houtsnede
tietl matteo

back

Deze in Cubamahonie uitgevoerde stoelen zijn vormgegeven in  het gondel-model en typisch voor deze, aan de Empire voorafgaande, stijlperiode. Die kenmerkt zich door het verwijderen van de typische Louis XVI kenmerken als rozetten en cannelures, maar behoud de verhoudingen hiervan. Ook nieuw is het gondeltype. Hoewel net als veel Louis XVI ontwerpen zijn afgeleid vanuit de Griekse en Romeinse oudheid, is het gondel model dat ook, maar was nog niet eerder zo tot uitdrukking gebracht. De Lange achteroverliggende rug zorgt voor een heerlijke ontspannen zit en de welving van de rug geeft een geborgen gevoel.
De rode stof is wol.3060
Deze kersenhouten armstoel heeft alle kenmerken van een Empire model. De gondelvorm, sabelpoten en ronde kapregel. Vervaardigd in Holland en voorzien van een nieuwe stoffering, uitgevoerd in blauw paardenhaar.3050
Deze set van twee stoelen is vervaardigd in Frankrijk in een stijl die een reactie was op het dogmatische Empire. De stijlbasis, het hoekige en het vloeiende van de lijn, is nog aanwezig maar de vormen worden al wat losser. De zwierige armleggers met de gewelfde voorpoten geven het begin van een nieuw 3070
Twee notenhouten armstoelen in het voor de empire zo karakteristieke classicisme. Gemaakt buiten de directe invloedssfeer van Parijs. Dit vanwege het gebruik van een inlandse houtsoort. Meubelen van deze kwaliteit zijn gemaakt in een stad in de 3040
Cubamahonie. Originele stof en stoffering. In hout gebeeldhouwde chimera koppen, verguld. Kat-achtige klauwpoten, hout verguld. Stijlzuiver in de manier van de Franse meubelmaker George Jacob.

3020
Honduras mahonie, beuken zittingregels met honduras-mahonie fineer. Katachtige klauwpoten, cariatide koppen volgens model uit de Romeinse oudheid.3010
Cubamahonie. Beukenhouten zittingregels met cubamahonie fineer. Katachtige klauwpoten, cariatide koppen, retour d’Egypte.

3000
     
Deze hoekkast is vervaardigd in de late classicistische stijlperiode. Men kan in dit geval spreken van late Empire of vroege Restauration. Het meubel is belijmd met 1030
Houtsoorten: Rio-palissander met satijnhout op eiken, marmeren blad

Dit exemplaar is ex collectie kunst- en antiekgalerie “het Loo”. 

Afmetingen: H: 149, B: 89 D: 41
2040
Hollandse porseleinkast in wortelnoten op eikenhout. Messing beslag, originele glazenkast. Klein formaat. H: 212, B: 160 D: 40
1020
   
Deze ovale tafel gemaakt in de stijlperiode Lodewijk 16e is typisch voor zijn tijd. De ranke poten, de ellips vorm van het blad, de combinatie van materialen en de marquetterie inleg geven de tafel een duidelijk karakter. Het gebruik van Madagaskar ebbenhout is zeldzaam op Hollandse meubelen uit die tijd. Men trof het vaker aan op meubelen vervaardigd in de colonieen uit die periode. Het inlegwerk bestaat uit hulst op de lange bladrand, de conch op de korte bladrand en een distel op het bovenblad.
Afmetingen: H: 74, B: 108 D: 72
5050
Consoletafel. Gestoken noten-en lindenhout, afgewerkt met paatgrond en beschilderd en verguld. Houten, gemarmerd blad. Overgang van de Barok naar de Rococo. Voorzien van ornamenten die door Danièl Marot zijn meegenomen uit Frankrijk. 5020
Een theetafel werd gebruikt om kostbaar theeservies te etaleren en kenmerkt zich door de opstaande rand. In dit geval een zogenaamd 5010
Dit kleine elegante meubeltje in rozenhout met verguld messing beslag heeft de elegante uitstraling die men van de Lodewijk 15e stijl mag verwachten.
Sierlijke lijnen die 2050
 
Deze kist vervaardigd uit half doorschijnend schildpad met concaaf deksel heeft gegraveerde zilveren versiering. Gemaakt naar een voorbeeld van Europese reiskoffers, kwam het model voor op de gehele handelsroute van de Portugezen en de Spanjaarden. Algemeen wordt aangenomen dat dit specifieke model een Zuid-Amerikaanse oorsprong heeft. Een specifiek gebruik wordt niet toegewezen aan deze kisten.
7010
Dit kleine kistje met Chinees zilver beslag en gemaakt van Huamu hout (wortelhout) is gemaakt in de Indische traditie van Sirihkistjes. De vervaardiging is kenmerkend voor Chinees handwerk, zowel in de wijze van uitvoering van het houtwerk als van het zilver. De binnenzijde is afgelakt met Chinees rood lakwerk, een symboliek die aansluit bij de Sirih-traditie. Rood is immers de Chinese gelukskleur. De Chinezen waren in de 17e en vroege 18e eeuw de grootste groep vervaardigers van hoogwaardige toegepaste kunt.
Een vroeg en vanwege de uitvoering zeldzaam stuk koloniale gebruikskunst.7075
Kleine reiskist, ook wel documentenkist gemaakt van amboinahout met ebbenhouten lijsten en randen.
Gemaakt naar het model van een Hollandse kist uit die tijd.7020
Deze documentenkist is gemaakt van teakhout gefineerd met Indisch ebbenhout. Dit heeft een lichtere kleur dan het Afrikaanse en derhalve heeft het een heel mooie tekening.
Het fineer is dik, wel 4 mm en is vastgezet met veel kleine ebben nageltjes zoals we dit kennen van de Spaanse en Portugese meubelen uit diezelfde tijd. Het greepje is van later datum, ongeveer 1780.7080
Deze uitzonderlijke set is een zogenaamd matching pair.
Bestaande uit een theekist met twee theebussen en een kandijbus,ze hebben zilveren deksels. Omdat alleen de fraai gedecoreerde deksels zilver, de bussen zelf zijn vertind blik, zijn is er geen meesterteken of stadskeur geslagen. Later zijn ze alsnog gekeurd met het belastingkeur kleine werken 1853-1859.
Het bijzondere is dat deze set nog bij elkaar is en in alles identiek is op het binnenwerk na uiteraard. De fraaie geciseleerde deksels en de knop van de taxushouten tabakpletter verraden een hoog gevoel voor kwaliteit door de maker.7090
Deze Hollandse theekist is vervaardigt in de Hollandse classicistische periode die populair was rond het einde van de 18e eeuw. Deze kist is gemaakt van eikenhout en belijmd met rode satine, ebbenhout en buxushout. Zoals de marquetterie is uitgevoerd, geeft het de illusie van cassettes  die in 3D naar voren komen. De originele binnenbakjes zijn van vertint blik met messing bovenzijden.7040
Height of box when closed: 19,5cm, width: 24cm, depth: 21,5cm; typical height of bottles: 15cm

This superb decanter case with silver mounts and matching 6+4 decanters is exceptional for its rarity, quality and condition. We are aware of one other similar set from Batavia, complete or otherwise that incorporates glass bottles. Certainly none has been illustrated in the relevant literature. A set in the Rijksmuseum attributed to the late 17th century incorporates a wooden box with silver mounts and square Japanese porcelain bottles each emblazoned with 'VOC' the initials of the Dutch East India Company. A similar set like this offered here, is sold by Michael Backman Art ltd to a museum.

The box is in immaculate condition. There is one tiny repair near the lock. The lid fits tightly and evenly and the box itself sits flatly. The interior compartments are complete and rigid. The woodworking and the silversmithing are of the highest quality. Clearly, this was a costly, luxurious set when it was made or commissioned.

The decanters are Dutch in style, although shorter. They are of square form, and taper at the shoulder to a narrow, short cylindrical neck. Al of the bottles have later added  silver mounts around their necks. The four smaller bottles have the Dutch hallmark after 1805. All the bottles have clear pontil marks to the base.
In any event, the set evocatively symbolises the VOC trading routes of the day: bottles made in European form, most probably in Gujarat, and then being fitted with a box in Batavia.

This is an important, museum-worthy set.
7060
Deze uit cubamahonie vervaardigde likeurkelder heeft een bijzondere uitvoering. Gemaakt naar het model van een bureau uit de Hollandse empire periode. Ze heeft de originele karaffen met bijhorende stopjes. Ook drinkglaasje is uit de tijd. Het cubamahonie dienblad is wellicht een latere toevoeging, maar wel antiek.7070
Vervaardigd in satijnhout met ebbenhouten biezen en losse onderdelen, is deze kist niet primair bedoelt om mee te reizen door een handelsreiziger. Het ontbreken van grepen duidt daar op. Deze kisten werden in de pakkisten meegedragen met de overige bezittingen.

Deze kist is vervaardigd in de Engelse traditie van schrijfkisten. Het materiaal gebruik en de constructie verraden de koloniale achtergrond, de verholen zwaluwstaarten en het gebruik van 	koperen pennen om het geheel te monteren verraden mede de plaats van vervaardiging. 

Satijnhout kwam in die tijd uit Midden- en Zuid-India, Sri Lanka, en kenmerkte zich door de zoete lucht. Het werd ook citroenhout, citronnier Ceylon genoemd.7072
 
De barometers van de familie Ruspinus horen tot de vroegste in Nederland gebouwde bakbarometers.
Deze barometer schaalplaat geeft het adres prijs waar ze is 	vervaardigd te Amsterdam. Rechts onderin staat de locatie: 	Grimmenisesluijs. In 1546 werd de Grimnessesluis aangelegd, in het verlengde van de Nes om de Grimburgwal te kunnen afsluiten van de Amstel. De schildjes rond de thermometer vertellen hun eigen verhaal.
Links van boven naar beneden, de temperatuurverdeling.
Rechts zijn de vier jaargetijden en een deel van de bijbehorende sterrenbeelden afgebeeld. Rechts boven de Zomer met de kreeft en de leeuw, daaronder het voorjaar met de tweelingen, dan de Herfst met de boogschutter en als laatste de Winter met de vissen en de steenbok.
Van deze familie heeft Aagje Gosliga, kunsthistorica, herkomst onderzoek verricht.

9000
Deze zeer vroege Hollandse bakbarometer is uitgevoerd in notenfineer op eikenhout met eiken, beuken- en notenhout 	ornamenten.
Tinnen schaalplaten met twee schaalplaten voor Soomer en Winter.
Barometer verdeling in Franse duimen de thermometer is volgens de schaal van Schaap.
Uit de notitie van Aagje Gosliga is op te maken dat, hoewel deze Nicola Ruspinus in Nederland nauwelijks bekend is, geparenteerd is aan Carlo. Hij is later dan voornoemde naar de Nederlanden gekomen, vroeg in de 18e eeuw.
9002
Deze in cuba-mahoniefineer op grenenhout belijmde bakbarometer heeft een kast die verder is ingelegd met een ruit van padouk. De tandlijst is van hulst en rode satina.
De schaalplaat is vervaardigd in tin.
Middelste buis Toricelli buis, linker en rechter de Huygens 	syfonbuis

Pieter Wast was de zoon van de beroemde Paulus Wast.
Toen de goede kwaliteit van de bakbarometers bij de collega's verloren ging kon de firma niet meer concurreren op kunde en heeft hij besloten de zaak te sluiten in 1815.9004
De rechter schaalplaat geeft de locatie weer waar Primauesi dit instrument heeft vervaardigd. Recht tegenover de eerste stadsbank van lening in de Nes te Amsterdam. Vondel heeft hier als nachtwaker gewerkt en het heeft een belangrijke rol gespeeld in de 	ontwikkeling van de VOC.

Doordat uit de archieven blijkt wanneer Primavesi werkzaam was en ook waar hij werkzaam was in de stad Amsterdam, is deze bakbarometer vrij nauwkeurig te dateren.
9006
 
Brons in drie manieren van afwerking. Vuurvergulde ornamenten, groene en bruine patina.4000
       
Eikenhouten consoles. Gebruikt als buiten/gevel ornamenten bij deur partijen. Oorspronkelijk geschilderd.6010
 6000
Deze 6030
Spiegel, horizontaal hangend. Op eiken verlijmd cubamahonie met messing binnenprofiel. Originele amelgaam verzilvering.
Messing kaarsenhouders.6020
A wardrobe containing panels from a similar quality can be found in the Meldorfer Museum at Dithmarschen. This wardrobe was constructed for the governor Marcus Swyn for the Swynschen Pesel. The panels represent mercy.
Upper left: The prodigal son in sin,
Upper right: Abraham, having poor Lazarus on his lap and watching the rich man in the underworld.
Lower left: The rich man en poor Lazarus facing the gate with evangelical figures
Lower right: Laying out Jesus in the grave of Josef of Arimentea with figures belonging to that scene. From left to right: Josef of Arimentea, Maria of Magdala, Nicodemus, Mary the mother of Jesus.
Special of this expression is the security of the laying out of Jesus. Something seen in the protestant world after Luther. In the catholic iconography this scene is more elaborated, where a fully stretched Jesus is seen.
6040
Meester:	Jacobus Stellingwerf(f) Amsterdam (1773-1829), gestempeld met jaarletter, meesterteken, gehalte teken en stadskeur.
Tijdsvak:	gedateerd met de jaarletter voor 1815
Gewicht:	1089 gram eerste gehalte zilver
Stijl:	Empire
Opmerkingen:	Jacobus Stellingwerf werd meester in 1803 en was bekend om de hoge kwaliteit kunst voorwerpen. Enkele objecten van zijn hand 	zijn opgenomen in de collectie van het Rijksmuseum
materiaal:	Zilver eerste gehalte, ebbenhout en parelmoer.
Het is bekend dat de firma Trilling uit Amsterdam dit soort houten binnen bladen vervaardigde voor o.a. Stellingwerf.
8030
       

back

fb
black